PeNgIkUt DuNiA

Wednesday 16 March 2011

EkPediSi Ke PaHaNg & KeM KoMenwEl

huhuhuhuhuh....sudah begitu lame aku x men-update blog aku nie....gamaknyer kerje yg menyerang aku bak air hujan mencurah ke bumi...cewah...bermdah2 pula...hurm..entry kali nie aku nk carita tentg ekpidisi aku atau fieldwork aku kat pahang 2 mggu lepas kot...(ingt2 lupe)......nk pendekkan cerite kami p field work ke pahang byk pengalaman yang aku dpt...byk3 tempt2 bersejarah yg dikunji oleh kami (DAK PENDIDIKAN SEJRAH) katenyer haruslah mengunji tempt2 ILMIAH...huhuh..antara tmpt kami p (wah tibe2 skema aku menulis entry kali..hahaha)..seperti muzium sungai lembing, gua charas, dan juga tempt lombong lame...

Meh aku citer ckit salah MUZIUM SUNGAI LEMBING nie ha...

  • 2001 mula dibuka kepada pengunjung. Luas kawasan muzium ini 2.235 hektar.
  • 1906-1986 Perlombongan bijih timah Sungai Lembing dijalankan oleh Pahang Consolidated Company Limited (PCCL).
  • 911 Bangunan ini asalnya sebuah banglo pengurus Eropah yang duduk di sini. Muzium ini menghadap SUNGAI KENAU. Seni binanya bercirikan seni bina kolonial. Asalnya hanya beratapkan daun nipah dan menggunakan kulit-kulit kayu.
  • 1941-1945 pernah digunakan sebagai markas tentera jepun
  • Antara yang menarik ialah dioraman dalam lombong bawah tanah dengan cahaya suram, suasana jijik dan kotor serta rel dan gerabak keretapi yang digunakan dalam lohong bawah tanah.
(WAH TIBE2 JD ILMIAH KEJAP AKU-xpe berlakon kejap..hahahah)


(Muzium sungai lembing)


walaupun sekejap tp sgt seronok kot.....dah event mase kami rush3+kepenatan terlampau tp tetap senyum..kate org senyuman itu ade lah sedekah..hik4....



(Aku dan Zaim d Teluk cempedak=tmpt yng sgt indah kot)


(tidakan kwn aku nie sorg NURSENI yg gigih melipat baju kerja lapangan kami)..hik4..


(dari kiri HAZIQ,aku,MAT NOR,juhairy)

haaa...smggu kemudian aku pergi field work d PAHANG..aku kene berCAMPING d kem komenwel, d kuala SELANGOR. kem kali nie sgt peting kerna kami diarahkan berjalan @ jungle treking pada belah malam (9.00) dan kuar ke-esokan harinye kire2 kol 7.00 pagi...
sepanjang mlm kami berjalan dlm hutan tanpa henti..perghhh aku rase penat giler rase ala2 citer AMZING RACE katenyer..hahaha....dgn segale keadaan dan bermcm halangan tetap ku tabahkan hati dan bersabar...
setelah selesai dan sapai ketmpt yg telah ditetapkan br aku mersakan lega kerna terlalu letih dan penat...tp aku sgt heppy kot kerna pengalaman sebegini tidak pernah aku lalui sebelom nie...


(tempt aku menjalani latihan akhir aku untuk men-layakan aku lulus KO-K aku sem nie)

Semua pengalaman ini aku xkan lupe dan teros tersemat kedalam sanubari ku...hik4...sekian terima kaseh~~




No comments:

Post a Comment